Novomilenijumske marketinške tendencije jasno govore da je marketing odavno već prešao sa proizvodno orijentisanog na tržišno orijentisani, jer ozbiljni svetski brendovi i firme već dugo vrše ozbiljna istraživanja tržišta na osnovu kojih koncipiraju nove linije svojih proizvoda i usluga. Davno su prošla vremena kada ste u prodavnici imali recimo dve vrste praška za veš pa je izbor bio jednostavan. Sada ih imate mnogo, mnogo više pa je i proces biranja mnogo kompleksniji i ozbiljniji što je nateralo proizvođače da se mnogo ozbiljnije pozabave reklamiranjem svojih proizvoda. Suština svega postalo je „biti drugačiji“, a u moru sličnih proizvoda to je pravi izazov, pa su i marketinške agencije počelo drugačije da prilaze „problemu“ reklamirnaja. Jer činjenica je da se danas mnogo manje prodaje proizvod kao proizvod, a mnogo više kupuje njegovo ime, imidž ili jednostavno rečeno brend. Zbog toga je najvažnija funkcija marketinga postala izgradnja brenda, i to dobrim reklamiranjem, prezentovanjem na pravi način, u pravo vreme i na pravom mestu.
Marketinški genije Seth Godin rekao je da postoje dve vrste marketinga: onaj koji Vas prekida –interruption i onaj koji Vam ne smeta – permission (nažalost, na srpskom ne postoje adekvatni temini kojima bi se prevele ove kategorije pa smo Vam ih dali opisno). Za prvu, prekidajuću kategoriju se može čuti i termin Outbound Marketing (odlazeći), ali nezavisno od termina ono što ovaj vid marketinga karakteriše je – zastarelost, dosađivanje, jednosmerna komunikacija, a o tome koliko košta se mogu pisati stranice i stranice analiza. Jednostavno rečeno, ovaj vid marketinga je svaki reklamni blok koji Vam prekine omiljeni film ili utakmicu, sve one stranice u novinama koje preskačete ne bi ste li konačno našli tekst koji Vas interesuje, svi oni bilbordi koji Vas ometaju dok vozite ili baneri i pop-up prozori koji skaču na sajtovima, sa kojima u isto vreme skače i Vaš pritisak jer Vas ometaju u onome što želite da radite. Nekada je ovaj marketing bio poželjan i u njega su ulagane ogromne svote novca jer se za drugi nije znalo. Ali, kako je odavno prešao granicu dobrog ukusa pa ljude iritira to bombardovanje informacijama sa svih strana, Outbound Marketing lagano odlazi u prošlost. Jer, budite iskreni pa recite kada ste poslednji put odgledali reklamni blok na televiziji od početka do kraja? I koji Vam je rekord u brzini menjanja kanala kada reklame počnu? Suština je jasna – ovaj vid marketinga je preskup, a efikasnost mu je mala jer su ljudi njime prezasićeni.
Ipak, marketing nikada neće nestati. Samo se može prilagoditi što je i učinio novim pristupom – takozvanim Outbound Marketingom ili u prevodu „dolazećim“ marketingom čija je suština u dvosmernoj komunikaciji: od proizvoda do klijenta, ali I OD klijenta ka proizvodu. Dakle, povratna informacija je postala važna jer je mišljenje korisnika važno. Na kraju krajeva, ko kupuje? Pa, ljudi, a da bi kupovali, moraju biti zadovoljni onim što im se nudi, a zadovoljstvo se postiže, osim kvalitetom proizvoda i kvalitetom komunikacije između brenda i njegovog korisnika. Ljudi jako cene trud kompanija koje pokazuju da im je stalo do mišljenja njihovih klijenata, koji ispunjavaju njihove zahteve i koji se brinu za njihove potrebe. Dakle, PR je jako važana segment modernog marketinga. Ali PR koji zaista znači „odnos sa javnošću“. A gde se najveći deo javnosti (u prevodu klijenti, potrošači, korisnici) nalazi danas? Na društvenim mrežama! E, tu dolazimo do suštine i najvažnije informacije – najkorisniji i najjači marketing danas je ONLAJN! Zbog toga što je internet najrasprostranjeniji medij današnjice, a društvene mreže najpopularniji i sve uticajniji posrednici. Možda su nekada društvene mreže bile sinonim za zabavu, ali da li ste primetili recimo u vestima da se sve češće može čuti infomracija kako se neki događaj pokrenuo inicijativom sa društvenih mreža? Ili da je neki političar na svom profilu na nekoj društvenoj mreži izjavio da…
Da li je vaša kompanija prisutna na socijalnim mrežama?
Da, o društvenim mrežama se priča i odavno već nisu samo zabavnog karaktera, već i ozbiljne poslovne šanse koje velike kompanije koriste. Onlajn prisustvo postalo je imerativ za svaki biznis koji zaista želi uspeh u svojoj oblasti jer pravilna prezentacija i onlajn komunikacija sa ljudima ne samo da gradi poverenje već postojećih klijenata, već stvara i nove ako za onlajn prezentaciju svog rada angažujete prave ljude koji to umeju da rade.
Social Media Marketing menadžer ili Community menadžer je jako važna osoba jer dobro poznaje društvene mreže koje se međusobno razlikuju, kao što se razlikuju i ljudi koji ih koriste. Pa tako neki ljudi više vole Facebook od Twittera, dok je za neke Google + mreža nad mrežama. Na osnovu tih znanja dobar Community menadžer može da odredi koja je društvena mreža najadekvatnija i najkorisnija za promociju neke oblasti ili proizvoda. Kreiranje uspešne marketinške kampanje na društvenim mrežama je jako ozbiljan posao jer se ne svodi samo na objavljivanje saopštenja već, pre svega, na KOMUNIKACIJU sa publikom. A umeti komunicirati sa korisnicima na pravi način jeste umeće. Zbog toga ako želite da se o Vašem proizvodu ili usluzi proširi prava, relevantna i kvalitetna informacija, uposlite dobrog onlajn Community menadžera koji će graditi i izgraditi odgovarajuću publiku (klijente, kupce) za Vaš proizvod.
Jer onlajn društvo, kao i ono „trodimenzionalno“, ima određene zakone i jezik po kome funkcioniše, a poznavanje tih segmenata onlajn sveta dugoročno rezultira kvalitetom na svim planovima. Angažovanjem prave osobe koja će voditi kvalitetnu marketinšku kampanju na društvenim medijima ne samo što ćete uštedeti znatna finansijska sredstva od neefikasnog i skupog reklamiranja recimo na televiziji, već ćete u isto vreme imati i direktan uvid u to kakvo mišljenje o Vašim uslugama i proizvodima imaju Vaši klijenti (da podsetimo i da analize javnog mnjenja koštaju, a da ljudi baš i ne vole da im zvone na vrata ili ih vuku za rukav u prodavnicama…). I ono što je najvažnije, ovaj vid marketinga je neprekidajući, dozvoljen, ne dosađuje i ne iritira. Ako se vodi na ispravan način. Zbog toga, ako do sada već nemate u firmi osobu zaduženu za promociju Vaših proizvoda na socijalnim mrežama, zaposlite je odmah. Jer i dok samo razmišljate o tome, neki Vaš konkurent u najveće „ćaska“ sa ljudima koji bi mogli biti VAŠI klijenti. A za kraj ćemo Vam reći još da u Srbiji samo Facebook koristi preko 3 miliona ljudi, pa onda sami zaključite da li bi angažovanje dobrog Community menadžera bila pametna investicija…