Koji materijal odabrati za prilazne staze i parking prostor u dvorištu

Izrada prilaznih staza i parkinga za vozila predstavlja jedan od mnogobrojnih načina da vašu kuću i dvorište učinite funkcionalnijim i da povećate vrednost vaše nekretnine. Zahvaljujući velikom izboru materijala, prilazne staze i parkinzi danas se postavljaju lako i sa gotovo neograničenim mogućnostima u pogledu dizajna i funkcionalnosti.

U izradi puteva i parkinga za dvorišta najčešće se koriste sledeći materijali:

  • Liveni beton i betonske (behaton) ploče;
  • Ploče od prirodnog kamena;
  • Asfalt. 

U tekstu koji sledi dajemo vam korisne informacije o troškovima, trajnosti, načinu održavanja i svim drugim važnim karakteristimaka ovih materijala.

Šta je važno razmotriti pre početka radova?

Pre nego što odaberete tip prilaznog puta i parkinga koji ćete graditi i pre nego započente projekat izgradnje, potrebno je da napravite detaljan plan i da uzmete u obzir nekoliko ključnih faktora, što će vam pomoći da sam postupak izgradnje bude što efikasniji i ekonomičniji. S tim u vezi, obavezno uzmite u obzir sledeće faktore: estetiku, budžet kojim raspolažete, oblik i dimenzije parkirališta i staza za vozila, mogućnost samostalne izrade i popravke, kao i način održavanja.

asfaltni-prilaz-za-automobile

Nakon što razmotrite sve ove stavke, možete pristupiti odabiru materijala koji će najbolje odgovarati vašim mogućnostima i potrebama. Da bismo vam pomogli, detaljno ćemo opisati svaki od gore pomenutih materijala za izradu automobilskih staza i parkinga.

#1 Betonski prilazi za vozila

Na prvi pogled beton i asfalt imaju slične karakteristike. Međutim, beton je neuporedivo trajniji. U zavisnosti od klimatskih uslova i namene, možete očekivati da vaš betonski prilaz traje od 50 do 100% duže od asfaltnog. Takođe, beton je prihvatljiviji što se tiče opcije „uradi sam, iako je angažovanje profesionalaca ipak najbolja varijanta za većinu vlasnika kuća.

Preopterećenje livenog betona može dovesti do problema kao što je pucanje, naročito u područjima gde su česte temperaturne promene (zaleđivanje i odmrzavanje). Zamena ispucalih i oštećenih delova zahteva električni alat i da dobro zasučete rukave. Međutim, beton kao materijal nudi brojne mogućnosti, pre svega betonske (behaton) ploče, koje će zahtevati nešto veći budžet, ali su znatno bolja opcija u poređenju sa prilaznim stazama i parkiralištima od livenog betona.

Ako donesete odluku da automobilske prilaze i parkirališta popločate behaton pločama imaćete širok izbor boja i oblika, što će vam doneti gotovo neograničen spektar dekorativnih mogućnosti.

Mi vam predlažemo izradu prilaznih staza i parkinga od behaton ploča kost u crvenoj boji i debljine 3-6 cm.

behaton kost crvena 2

Ove ploče odlikuju se protivkliznom reljefnom površinom  i izuzetno jakom vezom između samih ploča. Izrađene su od betona MB40 sa dodatkom aditiva protiv mraza i soli. Ploče su inače lepljene na betonsku podlogu i naknadno fugovane. Oivičene su ivičnjacima u boji betona.

Prednosti betonskih prilaza za vozila

  • Postojanost. Beton je postojan i ima visok stepen trenja, pa je bezbedan kako za pešačenje, tako i za vožnju, bez velike verovatnoće proklizavanja.
  • Lako održavanje u toku zime. Sve svrste površina pokrivene bilo livenim betonom bilo behaton pločama lako se čiste tokom zime.
  • Relativno dug vek trajanja. Prilazi, staze i parkirališta od betona i betonskih ploča imaju vek trajanja više desetina godina, pa će uz pravilno održavanje i razumnu upotrebu trajati značajno duže od asfalta.
  • Relativno niska cena održavanja. Betonski prilazi ne zahtevaju puno održavanja. U slučaju oštećenja nekoliko behaton ploča možete iz zameniti na krajnje jednostavan način. Zbirna novčana i vremenska ulaganja potrebna za održavanje betonskih prilaza su daleko niža nego što je to slučaj sa asfaltom.

Nedostaci betonskih prolaza                              

  • Relativno skup. Nakon ploča od prirodnog kamena, betonske ploče su drugi najskuplji materijal za popločavanje. Međutim, s ozbirom na duži vek trajanja i manje ulaganje u održavanje, svakako su daleko isplativija opcija na duge staze u odnosu na asfalt i na kamen.
  • Zahtevaju profesionalno postavljanje. Za sve vrste betonskih površina, iako je moguće primeniti uradi sam tehniku, ipak se preporučuje postavljanje od strane profesionalaca.

#2 Ploče od prirodnog kamena

Prirodni kamen je najskuplji od svih materijala koji se koriste za izradu automobilskih prilaza, staza i parkirališta, ali je za većinu vlasnika nekretnina i najatraktivniji. Odlično se uklapa u druge pejzažne elemente i dizajnerska rešenja, kao što su fontane, ostrva, pešačke staze i sl.

prirodni-kamen-ploce-u-dvoristu

Osim visoke cene, najveća mana jeste to što ih ne možete postaviti sami, jer je za izradu bilo koje vrste staza od prirodnog kamena potreban poseban alat i profesionalno iskustvo.   

Prednosti prilaznih staza i parkirališta od kamenih ploča

  • Visoka estetska privlačnost. Prilazi od kamena izgledaju sjajno. Ako vam je prioritet da vaš dom izgleda što privlačnije, ovo je materijal sa kojim ćete to sigurno postići.
  • Trajnost. Prirodni kamen je izdržljiviji od asfalta ili betona. Iako ćete povremeno možda morati za zamenite poneku ploču, to možete uraditi na jednostavan način i neće vas preterano skupo koštati.
  • Postojanost. Kamen je postojan, čvrst i čist, bez obzira na atmosferske prilike.

Nedostaci prilaza od kamenih ploča

  • Visoki troškovi. Kamen i kamene ploče predstavljaju prilično skup materijal. Osim toga, zahtevaju profesionalno postavljanje, koje nije jeftino i dodatno uvećava troškove. Prodajna vrednost vaše nekretnine sa dvorištem će nakon postavljanja kamenih staza za automobile biti nesumnjivo veća, ali ne toliko veća koliko ste uložili u njih.
  • Klizavost. Kamen nije materijal koji se odlikuje visokim trenjem. U nepovoljnim vremenskim uslovima on može biti jako klizav, a samim tim i opasniji od betonskih ploča i asfalta, kako za vozače, tako i za pešake. Ako živite na području gde su led i sneg uobičajena pojava tokom zime, onda su definitivno behaton ploče bolje rešenje za vaše automobilske staze i parkirališta.
  • Odvodi za vodu. Kamen je u osnovi nepropustljiv, stoga je pojava zadržavanja vode za vreme i nakon obilnijih padavina neizbežna.
  • Zahteva profesionalno postavljanje. Možete pokušati sami da postavite prilaz za vozila od prirodnog kamena, ali će vam biti potrebno mnogo vremena, a verovatno neće biti postavljeno kako treba, pa ćete naknadno morati da angažujete profesionalce. Sa druge strane, za postavljanje staza od prirodnog kamena profesionalci uzimaju dosta novca.

#3 Prilazi za vozila i parkirališta od asfalta

Asfalt je uobičajen, visoko funkcionalan materijal, koji je jeftiniji od kamena i od betona, njegova dva najveća konkurenta kada su u pitanju čvrste površine. Proces postavljanja je poseban i ne preporučuje se da to radite sami ako nemate prethodnog iskustva u radu sa opremom za asfaltiranje.

Asfalt takođe traži više održavnja, posebno u specifičnim klimatskim uslovima. Stručnjaci preporučuju zaptivanje asfaltnih staza u roku od jedne godine od dana postavljanja, a zatim ponovo na svakih tri do pet godina. Dalje, ova vrsta podloge nije jeftina, a vek trajanja asfalta je kraći u odnosu na kamene i betonske staze. U hladnijim klimatskim uslovima očekujte da ćete morati da menjate sloj asfalta na svakih desetak godina. U regionima sa blažom klimom asfalt može trajati i duže od 20 godina.

Prednosti asfaltnih staza

  • Postojanost. Asfalt je postojan, fleksibilan i čvrst materijal koji može da podnese veliko opterećenje i odlična je opcija za izradu staza namenjenih vozilima i kao i za parkinge.
  • Estetika. Iako asfalt nije toliko estetski lep poput prirodnog kamena ili behaton ploča, staze od asfalta ipak izgledaju profesionalno.
  • Jednostavno zimsko održavanje. Asfalt se zimi lako održava. Profesionalno urađena asfaltna površina može se lako očistiti od snega i posuti solju kako se ne bi stvarao led.
  • Trenje. Koeficijent trenja asfalta je veći od koeficijenta trenja betona i kamena. To je posebno važno u vlažnim i hladnim sredinama.

Nedostaci asfaltnih podloga

  • Relativno visoki zahtevi za održavanjem. Asfaltirani prilazi zahtevaju održavanje i obnavljanje na tri do pet godina.
  • Relativno visoka cena. Asfalt je dosta jeftiniji od kamena i u sličnom cenovnom rangu sa behaton pločama, ali je njegovo održavanje skuplje, a vek trajanja kraći. Ako tražite ekonomično rešenje na duge staze, onda asfalt definitivno ne treba da bude vaš prvi izbor.
  • Odvodi za atmosferske vode i druga ekološka pitanja. Poput kamenih staza, i asfaltna podloga nije vodopropustiva.
  • Kraći vek trajanja. Asfaltni prilazi se relativno brzo habaju, čak i uz periodično obnavljanje. U zavisnosti od klimatskih uslova i stepena korišćenja, možete biti zadovoljni ako uspete da asfaltne staze održite 15-20 godina.
  • Obavezna profesionalna ugradnja. Kao i kod kamena, izradu asfaltnih staza treba prepustiti profesionalcima. Ako angažujete profesionalce smanjićete glavobolju , a to će u ukupnoj ceni koštanja povećati troškove vašeg projekta.

Komentari

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *