Kao što nam je svima poznato, gume su delovi automobila o kojima se mora voditi naročita briga jer je jako važno da imamo uvid u stanje pneumatika na našem vozilu. Gume za automobile mogu biti letnje ili zimske i ovde nam ne treba neka posebna stručnost da bismo zakuljučili da se zimske gume ne mogu koristiti za leto ili obrnuto, letnje gume za zimu. Ovoga puta, hajde da se pozabavimo zimskim gumama.
Prednosti zimskih guma
Zimske gume su značajne najviše zbog bezbednosti vozača jer, čim se temperatura spusti na 6°, letnje gume zbog svoje strukture mogu biti opasne za vožnju, dok kod zimskih guma to nije slučaj. Zimske gume imaju takvu strukturu i dizajn (šaru) koji mogu da se izbore sa poledicom i snežnim nepogodama što je upravo ono što nam je i potrebno tokom hladnih meseci. Značaj zimskih guma je i u tome što pri samoj vožnji imaju jače trenje o podlogu što rezultira manjom potrošnjom goriva.
Šta znači šara na gumama?
Jedna od najvećih razlika između letnjih i zimskih pneumatika jeste baš u šari. Naime, zimske gume imaju dublje šare, kojima omogućavaju izbacivnje snega, vode, leda sa gazećeg mesta, čime se postiže bolje prijanjanje pneumatika na podlogu. Iz ovoga opet proizilazi stabilnija vožnja, kao i veća sigurnost vozila i vozača. Kod zimskih guma je to karakteristična rebrasta šara, dok je kod letnjih jednostavna uzdužna šara.
Koja je obavezna dubina šare?
Po svim pravilnicima koji su propisali određene standarde u saobraćaju, određena je i obavezna dubina šare. Kada govorimo o zimskim gumama dubina šare mora iznositi 4 mm, kako bi bila po propisima i pogodna za vožnju tokom zimskih meseci.
Kako da ne napravite loš izbor zimskih guma?
Na pogrešan izbor ovog artikla najčešće nas navedu niske cene jer je uvek primamljivije kupiti jeftiniju stvar i na tome uštedeti. Ovakvi kompromisi nisu preporučljivi naročito kada su pneumatici u pitanju upravo zbog njihovog velikog značaja za bezbednost vas kao vozača. Nikako nije preporučljivo kupovati polovne gume, jer ne možete imati tačan uvid u to koliko su očuvane, a samim tim i bezbedne. Takođe se ne mogu uočiti određena oštećenja koja se mogu dešavati pri prebrzom penjanju na ivičnjak – tako se oštećuje unutrašnja noseća struktura gume, što nije vidljivo golim okom. Dubina šare takođe ne otkriva pređenu kilometražu. Ona je različita i različito se troši u zavisnosti od snage motora, vremenskih prilika, težine automobila, stila vožnje te nije merodavan pokazatelj. Dolazimo do zaključka da polovne zimske gume nisu dobar izbor ako želimo bezbednu i propisnu vožnju.
Cena i kompromis?
Mnogo puta se dešava da ograničenim budžetom jesmo prinuđeni da pravimo kompromise za razne stvari. Isti slučaj je i sa zimskim gumama – zbog niže cene dešava se da ljudi kupe gume pogrešnih dimenzija. Znajući da se na jedne felne mogu staviti (montirati) gume koje nisu istih dimenzija, neki vozači koriste tu mogućnost da bi uštedeli na ceni. Ipak, ovakav odabir nikako nije dobar, jer ako se odstupi od standarda koji su predviđeni za širinu felne i širinu gume, mogu da se jave problemi pri upravljanju vozilom. Javlja se takođe i nestabilnost vozila i uopšte se remeti lagodnost vožnje. Zbog svega toga je najbolje i najpreporučljivije isplanirati kupovinu novih zimskih guma i to obaviti u servisu gde će vaš auto dobiti baš te gume koje su po njegovoj tačnoj meri.