Da li vam ugrađene ksenon sijalice mogu biti problem na tehničkom pregledu?

Zakoni o saobraćaju su u konstantnim promenama, dopunama, pa se ne zna kada i kako će se odraziti na bilo koji deo, da li je polaganje za vozačku dozvolu, njeno produžavanje, održavanje motornih vozila, postojanje auto škola i slično. Iako se ranije nije posebno govorilo posebno o pravilima koja važe za ksenon sijalice, danas se o njima dosta više zna upravo iz razloga što ih je samo pravilo o prolasku na tehničkom pregledu dovelo u „žižu javnosti“.


Naime, ksenon sijalice su nastale kao rešenje lepšeg i luksuznijeg izgleda automobila, zbog čega se i ugrađuju u vozila srednje i više klase, kako bi se postigao i tim detaljem konačni premium izgled. Tradicionalna svetla za farove su i dalje zastupljena, sasvim dovoljna za osvetljenje i bezbednu vožnju, uredno prolaze tehnički pregled, dok se određeni problemi javljaju kada motorno vozilo ima ugrađene ksenon sijalice.

Zakon o ksenon sijalicama

Xenon svetla ne moraju uvek biti problem pri tehničkom pregledu, već se glavni problem javlja u činjenici da li se radi o fabričkim ili nefabričkim ksenon sijalicama. Ono po čemu se odmah zna koji je tip xenon svetla jesu prskalice za čišćenje koje svojim postojanjem pokazuju da se radi o fabričkim ksenon svetlima. U drugoj situaciji dolazi do problema, budući da ugrađena xenon svetla zahtevaju atest koji ne radi nijedna institucija. Sam problem se javlja zbog porekla ksenon sijalica, budući da poreklo upućuje na kvalitet sijalica i osvetljenja koje one daju.

Uz sve to, naknadne promene i ugradnja xenon sijalica se kod određenih automobila posmatraju kao nedozvoljena prepravka, a kod određenih modela je prepravka čak i fizički nemoguća. Shodno tome, najpotrebnije je da se vlasnici dobro raspitaju o potrebama i propisima koji se vezuju za ksenon sijalice, kako bi bili sigurni pre odlaska na tehnički pregled, budući da sve prethodno rečeno se u jednom određenom delu ostavlja na slobodnu procenu kontrolora.

Uz prethodne karakteristike, podrobno se ispituju još tri karakteristike farova, a to su daljina, jačina i usmerenost svetlosti. Kratka svetla je potrebno da osvetljavaju od 40 do 80 metara daljina, a duga do 100 metara udaljenosti. Uz to, potrebno je da desni far ima za 1,5 posto veću jačinu jer se nalazi na ivic puta, što obezbeđuje veću sigurnost u vožnji. Osim toga, farovi, odnosno xenon svetla, ne smeju bita na većoj visini od branika.

Prednosti ksenon sijalica

Iako su tradicionalna svetla za farove sasvim dovoljna, ksenon sijalice su se ipak pokazale odličnim ne samo zbog uticaja na fizički izgled vozila, već i zbog same funkcionalnosti. Najpre, xenon svetla proizvode oko 3000 lumena, dok haloegan svetla proizvode nešto manje od polovine, oko 1400 lumena. Uz sve to, ksenon sijalice imaju duži vek trajanja, oko 20 000 radnih sati u normalnim okolnostima rada. Međutim, najveća prednost jeste u velikoj efikasnosti, budući da xenon sijalice troše manje struje od tradicionalnih izvora svetla, a proizvode i do dva puta jaču svetlost. Svakako, njihova ugradnja ipak zahteva veću posvećenost i detaljnije provere pre ugradnje, kako biste bili sigurni da će sve na tehničkom pregledu biti u najboljem redu.

Komentari

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *