Fiskalni uredjaji služe za beleženje podataka o prodatoj robi i uslugama, a najvise korićeni su fiskalne kase . Svi koji prodaju robu na malo ili pružaju usluge moraju imati fiskalini uređaj i na njoj evidentirati svaku prodaju robe ili usluga.
Izuzetak su poljoprivrednici i zanatlije koji prodaju svoje proizvode na pijacama. Međutim, mnogi fiskalni obveznici nisu upućeni u to kakva im je dodatna dokumentacija potrebna, zato vam u nastavku pojašnjavamo koja su to dokumenta potrebna.
Za šta su nam potrebni fiskalni uređaji?
Princip rada fiskalnih uređaja zasniva se na beleženju podataka na papirnoj traci čiji isečak dobija kupac, kontrolnoj traci koja ostaje u samom uređaju, i u fiskalnoj memoriji, što služi za štampanje raznih dokumenata koji se po potrebi prilažu poreskoj upravi.
Fiskalni uređaj predstavlja neku vrstu malih računara, koji omogućavaju posebnu zaštitu podataka o ostvarenom prometu i pruženim uslugama od brisanja i izmena. Unos podataka je moguće ostvariti ili kucanjem šifre proizvoda pomoću tastature, ili pomoću čistača bar-koda.
Uz to, svaki fiskalni uređaj mora posedovati displej koji kupcima omogućava da prate šta se kuca. Fiskalni uređaji se koriste za beleženje podataka za svaku prodatu robu ili pruženu uslugu. Posedovanje fiskalnog uređaja je obavezno za sve koji prodaju robu na malo ili pružaju usluge fizičkim licima, s toga ukoliko poreski inspektor utvrdi da je normalan rad fiskalnog uređaja na bilo koji način ometan, ili ako nije korišćen tamo gde je po zakonu morao biti, može zabraniti rad takvom licu na period od 60 dana, a u određenim slučajevima i oduzeti kasu i prateću opremu.
Na tržištu postoji veliki izbor različitih modela fiskalnih uređaja. U zavisnosti od tipa delatnosti kojom se bavite, potrebno je da izaberete i odgovorajući uređaj. Naime, različiti modeli imaju različite kapacitete memorije koja treba da čuva šifre proizvoda.
Zatim, potrebno je da izaberete model koji ima opciju da oporezuje sve 4 poreske stope, onaj koji koristi različite načine plaćanja. Osim toga, treba obratiti pažnju na to koliko može imati resetovanja, a neke mogu memorisati i određeni broj stalnih klijenata. Ako tek otvarate firmu, najbolje bi bilo da se posavetujete sa prodavcem u ovlašćenom servisu koji model fiskalnog uređaja bi bio najbolji izbor za vas.
Problem ažuriranja vremena na fiskalni uređajima
Kao što znate, dva puta godišnje pomeramo sat. Međutim, veliki broj fiskalnih uređaja ne može automatski ažurirati vreme, a vi možete sami podesiti vreme samo dva puta godišnje i to po jedan sat unapred ili unazad.
Ukoliko pokušate više od dva puta godišnje da korigujete sat, vaš fiskalni uređaj to neće dozvoliti. Takođe, fiskalni uređaj neće dozvoliti ažuriranje vremena ukoliko nije ispražnjen, odnosno ukoliko se ne završi dnevni izveštaj. Zato, vreme na uređajima možete promeniti samo ujutru, pre početka rada, ili uveče nakon štampanja dnevnog izveštaja.
Ukoliko na neki način blokirate rad fiskalnog uređaja, ili ažururanje vremena, Zakon o fiskalnim kasama dozvoljava promenu časovnika u fiskalnim uređajima samo u ovlašćenim servisima.
Naravno, svako nošenje uređaja u servis treba biti evidentirano i zapisano u servisnu knjižicu. Ova knjižica je neophodna za vreme poreske inspekcije. Jer, ukoliko nemate potpunu dokumentaciju, inspektor ima pravo da vam napiše visoku novčanu kaznu.