Vitamini za trudnice – najbolji izbor za buduće mame

Vitamini za trudnice obezbeđuju neophodne hranjive materije za mamu i bebu. Kvalitetna ishrana tokom trudnoće je izuzetno važna ali i pored toga postoji mogućnost da vam nedostaju odgovarajući nutrijenti. Prenatalni vitamini dopuniće vašu ishranu i obezbediti pravilan razvoj vašeg deteta a takođe podržati i vaše zdravlje na najoptimalniji način. 

Koliko su vitamini za trudnice važni, svedoče i preporuka lekara da sa unosom prenatalnih vitamina treba početi i pre trudnoće u određenim slučajevima. Ukoliko planirate trudnoću, lekar vam može predložiti uzimanje folne kiseline radi prevencije urođenih anomalija neuralne cevi kod deteta. 

Pored folne kiseline, važni minerali i vitamini za trudnice su gvožđe, kalcijum, vitamini D, C i E, cink, bakar, vitamin B12, magnezijum. 

Folna kiselina

Folna kiselina je neophodna za sintezu DNA, za funkcionisanje svake ćelije i izgradnju svih novih ćelija. Može se naći u listovima zelenog povrća (spanać, blitva), orasima, kvascu, svinjskoj, goveđoj, jagnjećoj i pilećoj jetri, žitaricama, žumancu i voću. 

Folna kiselina jedan je od vitamina B grupe i neizostavan je sastojak gotovo svake suplementacije za trudnice.

Gvožđe 

Trudnicama je potrebno dvostruko više gvožđa nego ženama koje nisu trudne kako bi proizvele više krvi za snabdevanje bebe kiseonikom. Ukoliko je deficit gvožđa visok, lekar vam može prepisati odgovarajuću suplementaciju. 

Prirodni izvori gvožđa su meso (goveđe, živinsko, riba), jaja, tamno zeleno lisnato povrće, suvo voće i orašasti plodovi. 

Kalcijum

Kalcijum je od vitalnog značaja za strukturu kostiju i zuba. Nedostatak kalcijuma u organizmu izaziva rahitis kod dece. Izvori kalcijuma uključuju mlečne proizvode (mleko, sir, jogurt), zeleno lisnato povrće, tofu, semenke ( suncokret, susam, čia), narandže, sardine.

Vitamin D

Pored kalcijuma, vitamini za trudnice koji su važni za razvoj i zdravlje kostiju, zuba i mišića su vitamin D, C i E. Vitamin D reguliše količinu kalcijuma i fosfata u organizmu koji obezbeđuju održavanje zdravlja koštano-zglobnog sistema. 

Najveći izvor vitamina D je sunčeva svetlost. Hrana koja sadrži vitamin D u značajnim količinama je minimalna. Najviše ga ima u masnoj ribi, jajima i crvenom mesom. Otuda je suplementacija koja sadrži vitamin D najčešće neophodna  tokom trudnoće.

Cink

Nedostatak cinka u trudnoći može imati za posledicu preeklampsiju, preuranjeno pucanje vodenjaka, prevremeni porođaj i fetalne anomalije. Cink je neophodan za rast i deobu ćelija, podršku imunitetu, enzimske reakcije, sintezu DNK i proizvodnju proteina. 

Cink se može naći u velikoj paleti namirnica biljnog i životinjskog porekla a najviše ga ima u živinskom mesu, ribi, povrću i mlečnim proizvodima. 

Bakar 

Bakar je značajan mineral tokom trudnoće i tokom dojenja jer je deo mnogih enzima. Organizmu su potrebne male količine bakra ali ipak njegov nedostatak može imati za posledicu poremećaj enzimskih aktivnosti. 

Bakar je značajan je za proizvodnju crvenih krvnih zrnaca, regulaciju krvnog pritiska i otkucaja srca, apsorpciju gvožđa, aktiviranje imunološkog sistema. Bakra najviše ima školjkama i jetri, zatim u povrću kao što je krompir, grašak, pasulj, zeleno povrće, integralne žitarice. 

Vitamin B12

Za vitamin B12 se zna da je ključan za zdravu trudnoću. Nedostatak vitamina B12 na početku trudnoće nosi rizik od urođenih mana mozga i kičmene moždine, prevremenog porođaja i pobačaja. 

Vitamin B12 prirodno se nalazi u namernicama životinjskog porekla odnosno mesu, jajima, morskim plodovima i mlečnim proizvodima. Vitamini grupe B, posebno vitamin B12 i folna kiselina podržavaju rast i razvoj fetusa i zbog toga su sastavni deo svih kompleksa vitamina za trudnice. 

Magnezijum

Magnezijum je značajan za izgradnju i regeneraciju tikva. Deluje na izgradnju jakih kostiju i zuba, reguliše šećer i opušta mišiće. Prema jednoj studiji, optimalna količina magnezijuma u trudnoći štiti matericu od prevremenih kontrakcija.

Dobri izvori magnezijuma su cela zrna semenki (bundeva, suncokret, proso, pšenične klice), riba, zeleno povrće i mahunarke. 

Vitamini za trudnice po preporuci lekara

Vitamine za trudnice nemojte piti bez konsultacije za svojim lekarom. Zavisno od vašeg zdravstvenog stanja možda će vam biti potrebna samo folna kiselina ili dodatak vitamina D. Nekada je dovoljno samo obogatiti svoju ishranu određenim namernicima.

Postoje kompleksi vitamina za trudnice različitog sastava i koncentracije nutrijenata a lekar će vam svakako preporučiti onaj koji najviše odgovara vašim potrebama. 

Izvor:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/best-prenatal-vitamins#how-to-choose

https://www.nhs.uk/pregnancy/keeping-well/vitamins-supplements-and-nutrition/

Komentari

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *